11
gen

Lideratges que maten… o quasi.

Lideratge inconscientment negligent.

Fa un temps un bon amic pilot va compartir la seva frustració per la relació amb un dels seus superiors amb qui formava tripulació de forma habitual. Es comunicaven poc i quan es dirigia a ell ho feia de forma agre i autoritària. Tot això va desembocar en una situació de risc quan un llum d’alerta del sistema hidràulic es va encendre abans d’enlairar-se cap a una ruta sobre el mar, val a dir que aquest sistema és un dels més crítics si hi ha una caiguda del sistema en ple vol. Quan el meu amic li va fer notar que el llum estava encesa y que era millor revisar el sistema abans de sortir, el comandant s’hi va negar dient que ja havia passat abans i que el vol s’havia desenvolupat sense novetat. El meu amic, que te un perfil de personalitat analític y molta capacitat vers la informació tècnica i complexa, li va argumentar que un avís com aquest era delicat i podia ser l’antecedent d’un problema greu i que el manual indica que s’ha de revisar, així que es va oferir a comprovar-ho en un altre panell perquè si el problema sorgia sobre el mar no hi hauria temps per tornar a una zona més o menys segura. Sorprenentment la resposta va ser agressiva imposant la seva autoritat i van sortir sense més. El vol es va resoldre sense cap contratemps però a la tornada a la base el meu amic va complir amb l’obligació de notificar havia salatat el testimoni, això va enfurismar al comandant i provocar que la relació empitjores. Parlant amb el meu amic vaig aprendre que l’aeronau és tan avançada i complexa que inclòs a pilots amb molta experiència, o potser per això, els hi costa sentir-se totalment confortable i els hi demanda moltíssima atenció. Això vol dir que ser un bon pilot ja no és una qüestió de dominar els comandaments sinó dominar les noves tecnologies, realment això és un canvi intimidant per a qualsevol professional de qualsevol sector i jo em vaig preguntar:

  • Podia ser que tenir sota la seva responsabilitat una persona més hàbil poses al comandant a la defensiva?
  • Patia aquesta persona que amb una petita ajuda del meu amic la tecnologia el poses a l’atur?
  • És possible que un líder fiable i competent es deixi portar per les seves creences fins a posar en risc la seva vida i la d’altres?

Així que vaig preguntar quina era la seva opinió sobre el comandant i la resposta va ser força clarificadora: Creia que era un excel·lent pilot que gaudia molt volant però que no li agradava tota la part de processos , gestió administrativa i operacions complexes de manera que no tenia curiositat per saber tot el que es podia fer amb aquella aeronau.

En l’entorn professional actual realment cal coratge per reconèixer les pròpies debilitats.

Lideratge conscient

Aquest relat pot il·lustrar com les nostres emocions poden provocar comportaments reactius que derivin en situacions de risc per la salut o pèrdues materials i econòmiques. Reconec que al llarg de la meva carrera professional m’he descobert prenent decisions que posaven en risc els resultats o l’efectivitat. També he estat testimoni de decisions preses per gerents o càrrecs de responsabilitat que han acabat per enfonsar projectes o traïen la relació de confiança amb els socis, col·laboradors i clients. De la seva incapacitat per liderar i gestionar de forma assertiva i creativa els desafiaments de l’entorn preservant el que era realment important. De com la por o voler aparentar control de la situació davant els altres s’emportava per endavant anys d’esforços i inversió. Podem afirmar que tots tenim comportaments reactius? Sense voler ser categòric si. Com comentava Nigel Barlow en la seva ponència sobre innovació en la Reunió d’Alumni d’EAE a Barcelona el passat 6 de novembre, tots podem presentar actituds més positives o refractaries davant la innovació depenent del moment i la situació. També com senyalen els estudis de Bob Anderson, fundador de The Leadership Circle, entre el 60 i el 70% dels directius arreu del món expressen un estil de lideratge reactiu. Com podem saber si estem actuant de forma reactiva? Jo ofereixo una pauta senzilla:

  • Observa si hi ha una emoció bàsica que estigui actuant internament: Ira, por, alegria, tristesa?
  • Preguntat si hi ha alguna creença que ha disparat aquesta emoció: Sentir-se amenaçat, rebutjat o no acceptat? Si no ets obeït no se’t respecta? No vull mostrar-me vulnerable?
  • Qüestionat sincerament: Estic valorant el que és realment important? Aquesta és la millor resposta que puc donar aplicant tot el meu coneixement i habilitats? Quin és l’impacte que realment vull tenir?

Qualsevol resposta que ens descobreixi que pot haver una creença limitant o que alimenta el nostre ego o pors, que posa per davant altres qüestions que no siguin oferir el teu millor jo, preservar l’eficàcia de l’organització o la millor productivitat ens pot posar sota la pista el nostre comportament ens està allunyant del rendiment més efectiu i apropant-nos a una zona de perill. No es tracta d’allunyar les emocions de la nostra vida professional, al cap i a la fi les emocions són element important de l’ésser humà i de com ens relacionem amb els altres, sinó de ser conscients de si aquelles creences i emocions ens augmenten o resten efectivitat. Realment es posar en valor la capacitat que tenim com humans d’escollir en cada moment qui i com volem ser, de donar-nos permís per mostrar el nostre millor jo en cada moment. I si, també per mostrar-nos vulnerables. En l’entorn professional actual realment cal coratge per reconèixer les pròpies debilitats però els resultats poden ser sorprenentment positius. Aquesta és una porta d’entrada a l’estil de lideratge creatiu que incrementa l’efectivitat, al lideratge conscient.

Per abraçar el lideratge conscient el primer pas es descobrir-se, conèixer-se profunda i íntimament, i sobretot acceptar-se. El segon pas és potenciar les nostres fortaleses i posar les creences a jugar al nostre favor perquè inclòs una por la podem transformar en una font de motivació si aprenem de qué ens esta advertint el nostre inconscient.

Sobre l’autor: Romà Andreu, és soci-fundador Tseotse, Coach co-actiu CPCC i practictioner en l’eina per impulsar el lideratge creatiu, TLC®. Està vinculat al món de l’aviació des de els 20 anys quan va aconseguir la seva llicència de pilot comercial.

Contacte

    Accepto l'Avís Legal (veure al final de la pàgina)